För att komma till ätsmart klicka på bilden nedan!

onsdag 2 december 2009

Glödhoppor

Jag är en hälsinge tös i mina rötter men flyttade därifrån för 17 år sedan. Jag har mina familj och släkt kvar däruppe och åker ofta dit. I helgen var vi där under 1 advent och min mamma hade bakat glödhoppor. Ett av mina favoritbröd när jag var yngre och är det fortfarande. Så enkelt och så gott. Min mamma bakar dem i en bakstuga med bakugn vilket gör det hela lite lyxigare och godare. Själv har jag inte tillgång till bakstuga här och gräddar dem i en torr stekpanna. Vilket fungerar alldeles utmärkt! "Glöhopper" passar utmärkt att frysa, sätt bara på ugnen och värm dem i någon minut så smakar de som nybakat igen.
Maria =)

Ingredienser ca 12 bröd
12 dl rågsikt
1 dl sirap
5 dl filmjölk
3 tsk salt
3 tsk bikarbonat
1 msk brödkryddor (anis, färnkål och kummin)

Tillagning
Blanda ihop allt och kavla sen ut till tunna kakor.
Gräddas i torr stekpanna, över öppen eld eller i bakugn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar