För att komma till ätsmart klicka på bilden nedan!

onsdag 6 maj 2009

Smoothies - ett fantastiskt mellanmål!

Bland de bättre mellanmålen jag själv vet är smoothies. De går och variera i all oändlighet. Det är bara fantasin som kan sätta gränser. Alla i familjen gillar det dessutom. Att blanda en smoothies tar bara någon minut, det är supergott och är proppfull med nyttigheter. Frysta bär kan man alltid köpa i affären. Köp och ha hemma! Själv gillar jag att plocka bär under säsong och frysa in som de är. Jag tar fram och använder i smoothies, till pannkaka eller värmer och lägger på glass när det vankas för dessert.

Blåbär och jordgubb - barnfavorit 1 port
1 dl naturell yoghurt
2 dl frusna blåbär
1 dl frusna jordgubbar
1 dl mjölk

Mixa med mixerstav och häll upp i ett glas

Blåbär, svartavinbär och hallon - mer mättande 1 port
1 dl naturell yoghurt
1 dl frysta blåbär
1 dl frysta hallon
1 dl frysta svartavinbär
1 msk havrekli
1 dl mjölk

1. Lägg havrekli i mjölken
2. Mixa bären med yoghurten
3. Tillsätt havrekli på slutet och mixa en lite stund.
4. Häll upp i glas

Hallon, blåbär och banan - min favorit 1 port
1 dl naturell yoghurt
1 dl frusna blåbär
1 banan
1 dl frusna hallon
1 dl mjölk

Mixa allt tillsammans och häll upp i ett glas.

Jag är svag för blåbär, det kanske syns...
//Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar