För att komma till ätsmart klicka på bilden nedan!

onsdag 29 april 2009

VALMA studie

Jag är delaktig i en studie, VALMA-studien, där de på Karolinska Institutet utvärderar en ny kostundersökningsmetod som i framtiden ska användas i en stor studie, LifeGene studien. LifeGene kommer att inkludera en halv miljon människor och syftet är att undersöka hur arv, miljö och livstil kan påverka sjukdom och hälsa.

I 7 dagar ska jag väga allt jag äter på en våg, bära stegräknare från det jag vaknar till jag går och lägger mig och skriva ned all övrig motion som cykling, jympa, simning mm. På så sätt får jag veta vad är det igentligen jag petar i mig och hur mycket jag rör på mig. Blir det balanserat? Äter jag lika mycket som jag gör av med eller äter jag mer? Hur mycket sötsaker trillar ned i magen? Med facit i hand, mer än jag trodde...
Jag tycker själv att jag äter och rör mig ok men stämmer det? Får jag i mig tillräcklig med vitaminer, mineraler mm?
Jag har ett eget näringsberäkningprogram så jag skulle kunna göra något liknande på mig själv men det blir aldrig av, jag tar inte mig den tiden.
//Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar