För att komma till ätsmart klicka på bilden nedan!

tisdag 10 mars 2009

Att vara förälder

Mina barn, Noah 7 år och Ella 6 år, kan göra mig hur förvirrad som helst. Vi har alltid lagat mycket mat här hemma, alltid provat nya smaker och varierad kost. Det, framför allt, för att deras pappa är kock. Men också för att jag har ett intresse i mat genom hälossynpunkt. Hur maten kan påverkar oss i ex koncentration, ork eller att bara för att må bra. Vi kan få enorma effekter i vardagen om vi bara tänker på hur vi äter. Men tillbaka till mina barn. Ända sen de var små har de fått smaka på olika maträtter men kan forfarande grimasera när de ser en ny rätt. "Ska det aldrig gå över" brukar jag tänka. Ändå ser jag små små steg åt rätt riktning. Noah har börjat äta sallad och provar alltid allting innan han säger något. Ella är fortfarande lite petig och vill inte att maten ska vara blandad utan uppdelad i små högar. Här krävs det uthållighet märker jag...
Det som gör mig mest förvirrad är att när de smakar en ny rätt som de FAKTISKT äter mycket av och säger "Åh, vad gott", nästa gång vi lagar den låter det "blä det här tänker inte jag äta". Tredje gången samma mat står på bordet säger de "mm vad gott"...och fjärde ratad igen...
Då förstår man faktiskt ingenting!!!
//Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar