För att komma till ätsmart klicka på bilden nedan!

torsdag 10 september 2009

Det oknådade brödet


Det enklaste brödet jag någonsin bakat! Hittade receptet i min supergamla Annas kokbok. Det behöver inte knådas alls! Passar mig mycket perfekt då min degblandare är trasig och jag står med elvispens små degkrokar.. Det här brödet blandas med en träslev sen får det jäsa. Kan det bli enklare och det blir mycket gott?!

Gör så här:
1/2 paket jäst
1 msk honung
1 tsk salt
4 dl ljummet vatten
8 dl vetemjöl special, gärna fullkorn (går bra med vanligt vetemjöl också)

Blanda jäst, salt, honung och vatten. Tillsätt mjölet och blanda med en träslev. Låt jäsa i 1-2 timmar under en handduk. Tippa försiktigt över degen på en smord plåt och sätt ugnen på 250 grader. Låt degen jäsa tills ugnen är varm (ca 20 min). Ställ in plåten i mitten på ugnen och låt grädda i ca 15 min. Sänk sedan värmen till 125 grader och låt grädda i 40-45 minuter.
Låt brödet svalna på ett galler.
Gott till sallader, mellanmål eller som frukost.

Imorgon har jag tänk försöka mig på mitt surbegsbröd igen. Har precis "matat" min surdeg och väntar på att den ska vakna...
//Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar